
Prolog 

1 

Nick Davies 

ZGODBE S PLOŠČATE ZEMLJE 

Mengeš, 2011 



Zgodbe s ploščate Zemlje 

2 



Prolog 

3 

 
 
 
 

Nick Davies 
 
 

ZGODBE S 

PLOŠČATE 

Z E M L J E 

 

 



Zgodbe s ploščate Zemlje 

4 

Nick Davies 
ZGODBE S PLOŠČATE ZEMLJE 

 

Prevedla Katja Cvahte, Andrej Poznič 
Opremil Žiga Valetič 
Fotografija na naslovnici: FabioFilzi, IStockPhoto 
Prelom Marko Avanzo 
Uredil Andrej Poznič 
Izdala založba Ciceron, 2011 
Natisnila Tiskarna Rotosi 
 
Naslov izvirnika Flat Earth News 
Copyright Nick Davies 2008 
 
 
Copyright © za izdajo v slovenščini založba Ciceron, 2011  
 
Naklada 500 izvodov 
 
V skladu z Zakonom o avtorskih in sorodnih pravicah je brez pisnega 
dovoljenja založbe prepovedano reproduciranje, distribuiranje, javna 
priobčitev, predelava ali druga uporaba tega avtorskega dela ali njegovih 
delov v kakršnemkoli obsegu ali postopku, tudi fotokopiranje, tiskanje ali 
shranjevanje. 
 
CIP - Kataložni zapis o publikaciji 
Narodna in univerzitetna knjižnica, Ljubljana 

070.15/.16 
343.352:070 

DAVIES, Nick, 1953- 
          Zgodbe s ploščate Zemlje / Nick Davies ; [prevedla Katja Cvahte, 
Andrej Poznič]. - Mengeš : Ciceron, 2011 

Prevod dela: Flat Earth news 

ISBN 978-961-6627-24-5 

258250752 



Prolog 

5 

KAZALO 

Prolog   7      

Prvi del: Zgodbe s ploščate Zemlje   13   

1. Hrošč, ki je pojedel svet    13 

Drugi del: Tovarna novic   59   

2. Delavci    59            
3. Dobavitelji     90 
4. Pravila proizvodnje   133            

Tretji del: Skriti prepričevalci   189        

5. Zasebno življenje odnosov z javnostmi    189         
6. Uganka državne propagande   247     

Četrti del: Interne zgodbe    309 

7. Mračne sile   309   
8. Vpogled v Sunday Times    341   
9. Zaslepljeni Observer    389         
10. Mailova agresivnost    421        

 
Epilog    459  



Zgodbe s ploščate Zemlje 

6 



Prolog 

309 

Četrti del 
Interne zgodbe 

 
"Če bi javnost vedela, kako v resnici delujejo določeni deli 
medijev, bi bila povsem zgrožena."           

Alastair Campbell 
 

7. Mračne sile  
Prebivalci Orchard Grova, vajeni miru med skrbno urejenimi 
zelenicami in v zasebnosti svojih hiš, so bili šokirani, ko so 
zjutraj ugotovili, da v soseščini poteka prava pravcata policij-
ska preiskava. Steve Whittamor je ostal brez besed, ko so se 
policisti pojavili na njegovih vratih, nič manj pa niso bili pre-
senečeni sami preiskovalci ob pogledu na tisto, kar so našli. 
Bilo je 8. marca 2003. Na Fleet Streetu je zavrelo.  
Pisarne Steva Whittamorja na naslovu Orchard Grove 3 so se 
lotili predstavniki urada informacijskega pooblaščenca, ki se 
ukvarja z varovanjem zaupnih baz podatkov. Vedeli so, da je 
Steve zasebni detektiv. Vedeli so, da dela za velike britanske 
medije. Niso pa pričakovali, da je tako skrbno hranil podatke 
o slehernem naročilu, ki ga je za Fleet Street opravil v zadnjih 
šestih ali sedmih letih. 
Med preiskavo v Orchard Grovu v mestu New Milton na 
hampshirski obali so tistega jutra naleteli na velike škatle 
dnevnikov, računovodskih knjig, računov in zapiskov, ki si jih 
je Whittamore napravil po pogovoru s slehernim novinarjem, 
ki je kdaj poiskal njegovo pomoč. Vse je bilo tam – novinarji 
najuglednejših časopisov s Fleet Streeta so pri njem naročali 
nezakonite kopije odprtih kazenskih spisov, sezname tajnih 
telefonskih številk, sezname klicanih telefonskih številk, izpis-
ke klicev z mobilnih telefonov, sezname telefonskih številk 
"družinskih članov in prijateljev", izpiske kreditnih kartic, ban-
čnih računov in podatke z vozniških dovoljenj. 



Zgodbe s ploščate Zemlje 

310 

Ko so preiskovalci obdelali vse to gradivo, se je izkazalo, da je 
pri Stevu Whittamorju samo v zadnjih treh letih kar 305 raz-
ličnih novinarjev naročilo vsega skupaj 13.343 različnih infor-
macij. Nekaj je bilo novinarjev, ki pišejo za različne manjše 
revije, toda večina jih je bila iz velikih, uglednih britanskih me-
dijev – iz osmih dnevnikov in iz desetih nacionalnih nedelj-
skih izdaj. In med glavnimi naročniki nezakonito pridobljenih 
informacij niso bili zgolj najbolj rumeni tabloidi, temveč Eve-
ning Standard, Observer, Sunday Times, The Times in Daily Mail. 
Prav Daily Mail je bil njegov največji naročnik – od triinšest-
desetih novinarjev Maila je dobil 985 naročil (v povprečju vsaj 
eno vsak delovni dan v zadnjih treh letih!).  
V večini primerov je šlo za nezakonita naročila. Ko je urad in-
formacijskega pooblaščenca analiziral vseh 13.343 naročil, se je 
izkazalo, da Whittamorjevi zapiski v 1.998 primerih sicer ne 
dajejo možnosti za povsem trdne zaključke, toda v vseh osta-
lih 11.345 primerih je bil zagotovo ali pa vsaj zelo verjetno kr-
šen zakon o varovanju zasebnih podatkov, ki prepoveduje do-
stop do zaupnih baz. Whittamorja so novinarji v kršenje za-
kona seveda prepričali z denarjem – z ogromnimi vsotami 
denarja. Iz analize zahtev desetih najaktivnejših novinarjev je 
urad informacijskega pooblaščenca ugotovil, da so za 3.291 
informacij, ki so bile zagotovo ali zelo verjetno nezakonite, 
Whittamorju plačali 164.537,50 funtov. Skupna vrednost vseh 
naročil v zadnjih treh letih pa je po vsej verjetnosti krepko 
presegala pol milijona funtov. 
Preiskovalcev pa ni šokirala samo količina naročil s strani ča-
sopisov, temveč tudi število ljudi, ki so bili očitno vpleteni v 
zbiranje nezakonitih informacij. V naslednjih nekaj mesecih 
so sledili zapiskom Steva Whittamorja in razkrili skupino 
med seboj prepletenih mrež, ki so črpale informacije iz raz-
ličnih zaupnih baz in jih prodajale Fleet Streetu. Ugotovili so, 
da so mreže delovale na dva načina: včasih so informacije iz-
vabili od neprevidnih uradnikov v bežnih pogovorih (čemur 
so rekli "klepetanje"), včasih pa so jih preprosto podkupili. 



Prolog 

311 

Preiskovalci so nadaljevali po teh sledeh. 
Na obali Sussexa so naleteli na člana motoristične skupine 
Hell's Angels – na vojaškega veterana z dolgimi lasmi in dolgo 
brado, ki se je znal uslužbenkam British Telecoma zelo pre-
pričljivo predstaviti kot njihov operater ali prodajni zastopnik, 
ter jim med sproščenim klepetom izvabiti zaupne informaci-
je. Specializiran je bil za zbiranje skrivnih telefonskih številk 
slavnih ljudi, nakar je s pomočjo številk izbrskal še njihove 
domače naslove, da so se lahko novinarji pojavili na doma-
čem pragu svoje žrtve. Tudi on je bil vključen v preiskavo. 
V južnem Londonu je policija, ki je delala po navodilih urada 
informacijskega pooblaščenca, naletela na devetintridesetlet-
nega policista v civilu Paula Marshalla, ki je priznal, da je med 
svojim delom v kontrolni sobi wandsworthske policijske po-
staje brskal po računalniških bazah Scotland Yarda ter iskal 
podatke o slavnih žrtvah, pričah ali celo storilcih kaznivih de-
janj, informacije pa je nato prodajal medijem. Policija je mi-
mogrede odkrila, da je nekoč ukradel tudi pendrek, lisice in 
drugo policijsko opremo za uporabo v domačih spolnih igri-
cah – pozneje bomo videli, da je bilo to zelo pomembno od-
kritje. Aretirali so ga. 
V Sidcupu v Kentu so naleteli na moška, ki sta delala v ob-
močni pisarni agencije za vodenje registra vozil in vozniških 
dovoljenj. Prodajala sta domače naslove slavnih ljudi, ki so re-
gistrirali svoja vozila kakor je pač predpisano po zakonu, niso 
pa pričakovali, da jim bo to na domači prag nakopalo novi-
narje. Preiskovalci so ob pregledu njunih pisalnih miz odkrili, 
da sta imela stike s Stevom Whittamorjem. Oba so začasno 
suspendirali. 
V Devonu je policija, ki je sledila članom teh omrežij, aretirala 
dva svoja kolega policista ter uradnika z oddelka za delo in 
pokojnine in jih obtožila prodajanja zaupnih informacij. 
Izkazalo se je, da so bili vsi našteti zaposleni v različnih uradih 
z največjimi bazami osebnih podatkov v državi, svoje infor-
macije pa so prodajali ob posredovanju vsaj desetih različnih 

Interne zgodbe 



Zgodbe s ploščate Zemlje 

312 

zasebnih detektivov, nekdanjih policistov in malih kriminal-
cev, ki so se med seboj poznali in sodelovali, si izmenjevali 
podatke in sklepali posle vsak v svojem kotičku velikanskega 
črnega trga z informacijami. Urad informacijskega poobla-
ščenca in policija sta vsem prišla na sled, pri vseh opravila pre-
iskavo in jih zaslišala, in ob tem prišla še do novega gradiva.  
Oboroženi s temi dokazi so predstavniki urada informacij-
skega pooblaščenca in policije v Londonu in Devonu pripra-
vili štiri različne obtožnice. To je bil najodločnejši naskok na 
črni trg z informacijami, ki so ga dotlej izvedli v Veliki Bri-
taniji. Kazalo je, da bodo trgovino povsem ustavili, ne zgolj z 
razkritjem načinov delovanja, ampak tudi z globami, ki bi pre-
kupčevalcem požrle dobičke. Grozilo je, da bo razgaljena vlo-
ga velikih medijev, vloga novinarjev, urednikov in lastnikov, ki 
so to početje naročali. Za časopise so bili to težki časi. 
Vendar se jim ni bilo treba bati. 
Steve Whittamore se je šele čez dve leti znašel na sodišču. Na 
kazenskem sodišču Blackfriars v južnem Londonu je Whitta-
more 15. aprila 2005 v svoji najboljši suknji sedel na zatožno 
klop poleg policijskega uradnika Paula Marshalla, pred krat-
kim upokojenega policista Alana Kinga, ki je delal z Mars-
hallom, in svojega starega prijatelja Johna Boyalla, ki je bil 
prav tako zasebni detektiv. Ta osrednji od štirih sodnih pro-
cesov v tej zadevi se je nanašal na krajo informacij iz policij-
skih računalniških sistemov. Vsi štirje obtoženci so priznali, da 
so prekršili zakon. Sodišče bi moralo odločati samo še o kazni. 
Tožilec Riel Karmy-Jones je vstal in opisal, česa jih dolžijo, 
opisal je, kako je Paul Marshall stikal po računalniških bazah 
Scotland Yarda in iskal "zelo zasebne in zaupne podrobnosti" 
o znanih ljudeh, med drugim o londonskem županu Kenu Li-
vingstonu in njegovi partnerici Emmi Beal; o dveh igralkah iz 
serije EastEnders; o družini Rickyja Tomlinsona, igralca iz 
BBC-jeve komedije The Royle Family; o vodilnem sindikalistu 
Bobu Crowu iz sindikata železničarjev, mornarjev in pre-
voznikov; in o nekdanjem stanovalcu hiše Big Brother na 



Prolog 

313 

televiziji Channel 4. Policijski računalniki so bili povezani z 
računalniki drugih ustanov, in tako Marshall ni brskal samo 
po kazenskih spisih, temveč tudi po zaupnih seznamih skriv-
nih telefonskih številk in domnevno zaupnih bazah imen in 
domačih naslovov lastnikov avtomobilov. Vse, kar je našel, je 
prodal s pomočjo ostalih treh soobtožencev, pri tem pa je po-
gosto poleg svojih neposrednih žrtev razkrival tudi zasebne 
težave njihovih prijateljev in svojcev. 
Tožilec je bil ravno sredi razlage, kako so za vse navedeno 
plačevali prav novinarji, kako je tožilstvo izsledilo devetnajst 
primerov, ko so novinarji plačali za ukradene policijske infor-
macije ter da so bili med naročniki tudi novinarji časopisov 
Sunday Mirror, Mail on Sunday in News of the World, ko ga je 
sodnik John Samuels prekinil in ga vprašal nekaj zelo po-
membnega: kje so potemtakem novinarji? Zakaj jih ni na za-
tožni klopi? Kje so plačniki, tisti, ki so naročali te nezakonite 
posle? Tožilec na to ni imel odgovora.  
Če si je policija domišljala, da vsaj tem štirim obtoženim grozi 
resna kazen, se je hudo zmotila. Teoretično je zakon dopuščal, 
da se jim naloži neomejeno visoka denarna kazen in/ali zapor 
do šestih mesecev. Sodnik je začel naštevati, kako hude kazni 
grozijo obtoženim: "Drugim, ki so v podobnih skušnjavah, 
moramo poslati sporočilo. Če bi bili izpolnjeni vsi pogoji za 
kaj takšnega, bi jih takoj doletela zaporna kazen."  
Toda takoj zatem je povedal, da je bil Paul Marshall kaznovan 
že v predhodni zadevi, namreč zaradi kraje policijske opreme, 
ki jo je potreboval za svoje spolne igrice. Na tistem sojenju so 
dali sodniku vedeti, da je Marshall hudo bolan, da je praktično 
na smrtni postelji, zato ga je poslal domov s pogojno obsod-
bo, čeprav bi zaradi kraje v službi in laganja na sodišču lahko 
dobil tudi zaporno kazen. In tako se je sodnik v tej zadevi zna-
šel v precepu – prodaja informacij je bila manj hud prekršek 
kot kraja, zato mu ni mogel naložiti hujše kazni, kot mu je bila 
naložena v predhodni zadevi. Z očitnim odporom je Mar-
shallu izrekel novo pogojno kazen. In ker tudi drugi trije na 

Interne zgodbe 



Zgodbe s ploščate Zemlje 

314 

zatožni klopi niso bili nič bolj krivi kot Marshall, je moral tudi 
njih odsloviti s pogojno kaznijo.  
Steve Whittamore in njegovi trije soobtoženi so komaj zadr-
žali resnoben obraz ravno dovolj dolgo, da so odhiteli iz sod-
ne palače in izginili čez prag najbližjega puba, nato pa so od 
veselja zarjoveli.  
Teoretično je bil Whittamore sicer še vedno v težavah. Čakalo 
ga je še eno sojenje, tokrat je obtožnico zaradi sodelovanja z 
drugo mrežo preprodajalcev informacij pripravil urad infor-
macijskega pooblaščenca. Ta skupina je sodelovala z motoris-
tom, ki je klepetal z uslužbenci British Telecoma in z urad-
nikoma, ki so ju odstranili iz urada za vozniška dovoljenja in 
registracije v Sidcupu. Eden je medtem že umrl, drugi uradnik 
in motorist pa sta bila obtožena skupaj z Whittamorjem. Na 
zatožni klopi sta se jim pridružila še dva Whittamorjeva za-
sebna detektiva in sodelavec iz južnega Londona. Urad infor-
macijskega pooblaščenca je ta primer pripravljal več kot dve 
leti. Kmalu se jim je sesul v prah. 
Urad so skrbeli stroški sodnega postopka. Šesterica obtože-
nih je imela vsak svojega odvetnika. Tudi informacijski poo-
blaščenec bi moral najeti svojega. Sojenje bi lahko trajalo dva 
do tri tedne. Vse skupaj bi javno blagajno stalo več sto tisoč 
funtov, na koncu pa, tudi če bi jih spoznali za krive, bi njihovi 
odvetniki prav gotovo zahtevali, da se kazni določijo v skladu 
s tistimi, ki jih je izreklo kazensko sodišče Blackfriars – torej 
bi jo vsi odnesli s pogojno obsodbo.  
Junija 2005, dva meseca po obravnavi na blackfriarskem so-
dišču, se je urad informacijskega pooblaščenca odločil, da se 
vse skupaj ne izplača. Pregon proti Whittamorju in petim so-
obtoženim so opustili. In ker dokazov še niso predali v preso-
jo sodišču, sploh ne moremo trditi, da so Whittamorjevi so-
obtoženci v tem primeru res kršili zakon.  
Naslednjo pomlad, marca 2006, je devonska policija pred ka-
zenskim sodiščem v Gloucesterju vložila obtožnico proti dve-
ma policistoma in javnemu uslužbencu z urada za delo in 



Prolog 

315 

pokojnine, ki so bili prav tako obtoženi preprodajanja ukra-
denih informacij. Ob njih so se na zatožni klopi znašli še trije 
drugi moški, ki naj bi pri tem pomagali; med njimi je bil tudi 
eden izmed Whittamorjevih zasebnih detektivov, proti kate-
remu je informacijski pooblaščenec nedavno tega opustil pre-
gon. Primer so preiskovali skoraj štiri leta. Padel je, ko je sod-
nik sprejel trditev odvetnikov obrambe, da za obstoj kazni-
vega dejanja ni dovolj dokazov.  
Ostal je le še en primer: še enega izmed Whittamorjevih za-
sebnih detektivov, Johna Gunninga, proti kateremu je urad 
informacijskega pooblaščenca opustil pregon, so zalotili pri 
dejanju, ko je ob klepetu osebno zbiral informacije iz podat-
kovnih baz British Telecoma. Uslužbenec British Telecoma, 
ki se je z njim pogovarjal po telefonu, je postal sumničav in 
Grunninga so izsledili, obtožili in 27. marca 2006 obsodili na 
sodišču v Salisburyju. Naložili so mu zgolj denarno kazen 
600 funtov.  
Štirje sodni primeri, štirinajst obtožencev, od katerih jih je bi-
lo nekaj obtoženih v več kot enem primeru – končni rezultat 
pa pravzaprav nič. Kaj pa Fleet Street?  
Guardian je na spletni strani objavil prispevek o izidu sojenja 
na blackfriarskem sodišču. Noben drug nacionalni dnevnik ni 
niti z besedico omenil nobenega od primerov. 
Zlasti pa nihče ni poskušal odgovoriti na vprašanje blackfriar-
skega sodnika. Zakaj na zatožni klopi ni bilo tudi novinarjev? 
Gradivo, ki so ga našli v pisarni Steva Whittamorja, ni puščalo 
dvoma, da so časopisi plačevali za te informacije. Novinarji, ki 
so jih naročali, so bili navedeni z imenom in priimkom; prav 
tako tudi uredniki, ki so naročila odobrili; v veliko pomoč so 
bili tudi računi, na katerih so bile kot naročeno blago nave-
dene "zaupne informacije". Preiskovalci so našli celo kopije 
vsebinsko razčlenjenih računov, na katerih so bila zapisana 
imena novinarjev, ki so izdali naročilo in denimo registrska 
številka avtomobila, s pomočjo katere so uslužbenci urada za 
registracije iz Sidcupa poiskali domači naslov žrtve. 

Interne zgodbe 



Zgodbe s ploščate Zemlje 

316 

 
Težava je bila v denarju. Urad informacijskega pooblaščenca 
se je bal, da bodo časopisne hiše najele zelo drage odvetnike, 
kar bi pomenilo, da jih morajo najeti tudi sami; bali so se tudi, 
da bi obtoženci nato zavlačevali z zahtevami po vedno novih 
zaslišanjih, zaradi česar bi stroški pravdanja presegli zelo ome-
jena finančna sredstva, ki so jih imeli na voljo. Fleet Street je 
bil zanje preprosto prevelik zalogaj. 
In vse se je končalo tako, kakor da noben novinar ni nikoli 
naredil ničesar narobe. 
 
Mnogi novinarji bodo rekli, da je tako tudi prav. Trdili bodo, 
da je zbiranje informacij njihova naloga; da država nima pra-
vice določati, kaj smejo objaviti in česa ne; da tako pač deluje 
svoboden tisk. Predvsem pa bodo trdili, da delujejo v korist 
javnosti.  
Verjetno pa ne bodo priznali, da kupovanje informacij iz za-
upnih baz ne zahteva nobene spretnosti in tudi ne nudi poklic-
nega zadoščenja. Ne bodo priznali, da ob takem početju niso 
nič boljši od tistih ribičev, ki se jim ne ljubi mučiti s palico in 
vrvico, ampak raje v vodo vržejo pest eksploziva.  
Zagotovo ne bodo priznali, da bi lahko v večini primerov z 
informatorji klepetali in jih podkupovali tudi sami, ter da za-
sebne detektive, kakršen je Steve Whittamore, najemajo prav 
zato, da v skrajnem primeru ne bi sami pristali na zatožni klopi.  
Nekateri bodo celo trdili, da ne verjamejo v varovanje zaseb-
nosti, češ da se človek, ki ničesar ne skriva, tudi nima česa ba-
ti – čeprav imajo po drugi strani v vseh medijskih hišah stroga 
navodila, da ne smejo nikomur izdati domačih naslovov in te-
lefonskih številk svojih novinarjev. Večina novinarjev ima tudi 
skrivne telefonske številke. In skoraj nihče izmed njih ni še ni-
koli objavil svojih bančnih izpiskov, izpiskov kreditnih kartic 
ali davčne napovedi. 
Najpomembneje pa je, da s podpiranjem takšnih dejanj pod-
pirajo tudi politiko medijskih hiš, za katere delajo – oziroma 



Prolog 

317 

uredništev, ki ves čas zahtevajo ekskluzivne zgodbe, niso pa 
pripravljena plačati novinarjev, ki bi informacije izbrskali na 
zakonit način. Če so laži in ponaredki zdaj že vsakdanji iz-
delek korporacijskih tovarn novic, je korupcija vsekakor nji-
hov najnevarnejši stranski produkt. 
 
Sredi divjanja epidemije se je vedno težko ozreti nazaj in 
ugotavljati, kje in kako so se začeli širiti bacili. Toda v mračnih 
prehodih Fleet Streeta so se že od nekdaj odvijale drobne, 
umazane igre, ki so bile onkraj meje zakonitosti.  
V starih časih je veljalo, da so prav poročevalci s sodišč naj-
lažje sklepali dvomljive dogovore; pa niti ne z zločinci, o ka-
terih so pisali (čeprav so bili včasih tudi nekateri novinarji za 
spoznanje preveč domači v kriminalnem podzemlju), ampak z 
detektivi, od katerih so si obetali vedno novih zgodb. Nič ne-
navadnega ni bilo, če so podmazali policiste in prišli do eks-
kluzivnih informacij. 
V začetku sedemdesetih so dva takšna novinarja zato privedli 
na sodišče. Tommy Bryant, vodja tiskovne agencije, ki je bila 
specializirana za črno kroniko, je bil obtožen kraje šestih po-
licijskih fotografij in več kot štiridesetih primerov nepošte-
nega ravnanja s policijskim materialom. Sodišče je izvedelo za 
dnevnik, v katerega si je zapisoval rojstne dneve in obletnice 
porok policistov, njihovih žena in otrok, da bi jim lahko poslal 
primerno darilo. John Ponder, glavni poročevalec s sodišča za 
Evening Standard, pa je bil obtožen nagovarjanja policista h 
kršenju disciplinskih pravil. Oba sta bila oproščena vseh ob-
tožb, vendar je Ponder hudo trpel. Pred pričetkom sojenja je 
zapadel v tako globoko depresijo, da se je ustrelil. Preživel je, 
pri tem izgubil vranico, nato pa ga je Evening Standard po-
stavil na cesto.  
Oba sodna postopka sta takrat povzročila veliko hude krvi. 
Ponderjevi kolegi so se ogorčeno pritoževali, da je licemersko, 
če policija preganja novinarje za dejanja, pri katerih toliko 
policistov veselo kuje zaslužke; in da je še bolj licemersko, če 

Interne zgodbe 



Zgodbe s ploščate Zemlje 

318 

Evening Standard odpusti človeka, ki je v njihovo korist (in 
verjetno tudi z njihovim védenjem) kršil zakon. 
V resnici se je dogajalo nekaj tako zelo pokvarjenega, da je 
novi vodja Scotland Yarda Robert Mark izjavil: "Nikoli še ni-
sem naletel na tako slepo in arogantno kršenje zakonov zno-
traj institucije, ki bi bilo hkrati sprejeto kot nekaj povsem nor-
malnega." Razgnal, suspendiral in v zapore je spravil številne 
skupine podkupljivih policistov, ob tem pa je pometel tudi s 
celo industrijo nezakonitega kupovanja informacij. Mark je 
bil z delom zadovoljen, "vprašljivo razmerje" med novinarji 
črne kronike in policisti pa opisal kot "enega najbolj zasidra-
nih in učinkovitih primerov licemerstva, ki vpliva na javno 
mnenje". In tako so se stvari spremenile. Vendar samo po 
obliki, ne pa po vsebini.  
Na Fleet Streetu danes govorijo o mračnih silah. No ja, o tem 
govorijo zasebno, javnosti ne povedo resnice. Dejstvo je, da so 
nacionalni mediji kmalu potem, ko je Robert Mark sredi se-
demdesetih let zatrl stare oblike korupcije, poiskali nove nači-
ne delovanja in našli nove ljudi, ki so namesto njih opravljali 
umazano delo. Nemogoče je natančno določiti trenutek, kdaj 
se je vse skupaj začelo, vsekakor pa so se mračne sile začele ši-
riti po Fleet Streetu že v začetku osemdesetih let. In kot že to-
likokrat prej, se je spet vse začelo s podkupovanjem policistov.  
Ena od ključnih oseb v tej temačni zgodovini je človek, ki ga 
iz pravnih razlogov ne morem imenovati s polnim imenom. 
Recimo mu Z.  
Zase rad govori, da je novinar, in tudi v resnici se preživlja s 
prodajanjem časopisnih zgodb. Prav tako se rad pohvali, da je 
nekdanji detektiv. Preprosto dejstvo pa je, da je Z pokvar-
jenec. Bil je pokvarjen že kot policaj in ostal je pokvarjen, ko 
je prišel na Fleet Street.  
Ko je bil še detektiv, je bil v začetku osemdesetih let vpleten v 
dolgotrajno preiskavo, v kateri so ugotovili, da je od profesi-
onalnih kriminalcev prejemal podkupnino, v zameno pa je uni-
čeval njim nevarne dokaze. S spretnim manevriranjem se mu 



Prolog 

319 

je uspelo izogniti obsodbi, ne pa tudi izključitvi iz policijskih 
vrst. Že nekaj mesecev pozneje je imel nov poklic (in se ob 
tem še sladko maščeval nekdanjim delodajalcem): postal je vez 
med Fleet Streetom in podkupljivimi policisti. Ali kot mi je 
rekel visoki uradnik iz Z-jeve nekdanje službe: "Bil je po-
kvarjen policaj, in kot takšen je poznal veliko pokvarjenih ko-
legov. Tako je lahko začel delati kot posrednik." 
Novinarji, ki so sodelovali z Z-jem, priznavajo, da so ga upo-
rabili kot posrednika, ki je policistom v njihovem imenu od-
našal podkupnine, ti pa so mu v zameno izročali zaupne infor-
macije o zločinih in žrtvah ter dodatne informacije z računal-
niških mrež, do katerih ima dostop policija. Visoki predstav-
niki policije so prepričani, da so bile zaradi odtekanja informa-
cij, ki jih je preprodajal Z, v celoti opuščene nekatere pomemb-
ne preiskave. V odmevni preiskavi nekega umora so morali de-
tektiva, ki je bil tesen Z-jev prijatelj, umakniti iz postopka, ker 
je bil medtem obtožen prodaje informacij medijem.  
V nekaterih primerih so novinarji celo spoznali policiste, ki so 
prejemali njihove podkupnine. Eden izmed teh je podkupni-
no spravljal kar v službenem v sefu, kjer so jo našli detektivi 
Scotland Yarda, ko so v okviru neke druge preiskave pregle-
dovali sefe nekaterih svojih sodelavcev. Toda policist se je rešil 
s trditvijo, da tam hrani gotovino iz osebnih razlogov, in tako 
je lahko nemoteno nadaljeval s svojim početjem. Drug policist 
se je naveličal plačevanja mastne provizije Z-ju in je začel 
novinarjem neposredno prodajati informacije. Toda nekdo ga 
je ovadil in znašel se je na napačni strani protikorupcijske pre-
iskave. Prepričan je bil, da je to Z-jevo maslo, doživel je živčni 
zlom in se invalidsko upokojil. 
V podobne igre se je kmalu zapletlo še več zasebnih detek-
tivov, še zlasti po letu 1987, ko je British Telecom uvedel tele-
fonske račune z natančnim opisom vseh opravljenih storitev, 
kar so hitro izkoristili zasebni detektivi – sprva so si od pod-
kupljivih uslužbencev Telecoma priskrbeli kopije računov, po-
zneje pa so razvili tehniko izvabljanja informacij s klepetom. 

Interne zgodbe 



Zgodbe s ploščate Zemlje 

320 

Ian Withers je bil denimo glavni vir Barrieja Penrosa, slavne-
ga, toda brezvestnega raziskovalnega novinarja Sunday Time-
sa. Nimam sicer dokazov, da je Withers v imenu Penrosa zares 
naredil kaj nezakonitega, toda preden je začel delati zanj, je bil 
že obsojen zaradi načrtovanja ugrabitve dveletne deklice njeni 
materi, zaradi nezakonite uporabe prisluškovalne opreme in 
zaradi nezakonitega pridobivanja zaupnih informacij od poli-
cije, davčne službe, bank, hranilnic in posojilnic (zadnja ob-
sodba je bila po pritožbi razveljavljena).  
Withers je bil osebni informator Penrosa. Redne dobavne ka-
nale za vse Murdochove časopise pa je organiziral klepetavi 
severnjak z imenom Jonathon Rees. Ta ni nikoli delal v po-
liciji. V južnem Londonu je vodil podjetje za varovanje Sout-
hern Investigations, za katerega je na črno najemal policiste, ki 
so bili sicer zaposleni pri Scotland Yardu. Tako si je ustvaril 
zelo učinkovito mrežo poznanstev. 
Rees je kmalu postal bogat vir informacij, še posebej za News 
of the World (ki je nedavno propadel prav zaradi nezakonitega 
pridobivanja in objavljanja osebnih informacij; op. ur.), za ka-
terega je redno dobavljal sveže informacije iz tekočih poli-
cijskih preiskav in občutljive podatke iz Yardovega arhiva. Ob 
koncu osemdesetih let je bil časopis že glavna stranka Ree-
sovega varnostnega podjetja. Po trditvah nekoga od vpletenih 
naj bi se z Reesom povezal eden od direktorjev News of the 
World, ki naj bi mu za njegove storitve nakazoval vrtoglave 
zneske, Rees pa naj bi mu iz zaslužka vračal toliko denarja, da 
je lahko pokrival dolgove s kreditnih kartic in šolnino za ene-
ga od svojih otrok. 
Rees si je priskrbel stranke tudi v drugih časopisih, vključno z 
Daily Mirrorjem, Sunday Mirrorjem in Sunday Timesom. Ob 
koncu devetdesetih so bili v Scotland Yardu že tako vznemir-
jeni zaradi njegovega početja, da so mu maja 1999 v pisarno v 
južnem Londonu podtaknili prisluškovalno napravo in posne-
li del njegovih poslov. Med njegovimi informatorji so naleteli 
na Toma Kingstona, detektiva iz jugovzhodne območne enote, 



Prolog 

321 

ki je pozneje pristal v zaporu zaradi prodaje drog; Duncana 
Hanrahana, ki je pustil službo pri policiji in ustanovil lastno 
podjetje za varovanje, v zaporu pa je končal zaradi korupcije; 
Martina Kinga, ki je pustil službo pri policiji, delal za Hanra-
hana, končal pa v zaporu zaradi dogovarjanja o korupciji; Au-
stina Warnesa, detektiva in odvisnika od kokaina, ki je končal 
v zaporu zaradi dogovarjanja o oviranju preiskave; in policista 
iz enote za varovanje kraljeve družine, ki je prejemal 150 fun-
tov na mesec za informacije o kraljevi družini in drugih slav-
nih osebah. Interno poročilo Scotland Yarda je ugotavljalo, da 
so Rees in njegovi sodelavci "več let vdirali v policijske ob-
veščevalne vire ... Njihovo radovednost poganja denar, ki ga za 
informacije plačujejo mediji." 
Med prisluškovanjem je Scotland Yard ugotovil, da je Rees 
od uredništev prejel več tisoč funtov. Včasih je prodajal ma-
lenkosti – o policistu iz Buckinghamske palače, ki je imel raz-
merje z eno od zaposlenih na dvoru; ali pa o neonacističnem 
bombašu Davidu Copelandu, ki naj bi v zaporniški celici slišal 
božji glas. Toda včasih je prodajal tako zaupne informacije, da 
je resno ogrožal pomembne policijske operacije; takšno je bilo 
denimo poročilo posebne enote o albanskih zločinskih tolpah 
v Londonu, ki se je avgusta 1999 znašlo v tabloidu News of the 
World. Novinarji se niso odrekli Reesovim storitvam celo ob 
nakupu informacij iz preiskave o umoru njihove kolegice z 
BBC-ja, Jill Dando, pa čeprav je to otežilo iskanje njenega 
morilca; in ob razkritju obveščevalnega vira, ki je policiji omo-
gočil aretacijo zločinca in morilca Kennetha Noya, čeprav so s 
tem ogrozili uporabo tega vira v prihodnosti.  
Novinar Sunday Mirrorja, Doug Kempster, je bil z Reesom v 
rednih stikih in je od njega kupoval informacije o tekočih po-
licijskih operacijah. Ob prisluškovanju Reesovemu telefonu so 
ga ujeli, ko je izjavil, da "so najboljši Azijci mrtvi Azijci", in ko 
sta se z Reesom smejala šali o "enonogem črnuhu". Aretirali in 
zaslišali so ga na podlagi zakona o preprečevanju korupcije. 
Prav takrat, ko je policija na njegovem domu opravljala hišno 

Interne zgodbe 



Zgodbe s ploščate Zemlje 

322 

preiskavo, je na vratih pozvonil poštar in prinesel kuverto, v 
kateri je bila kopija tajnega policijskega biltena z objavami po-
drobnosti o tekočih preiskavah, priloženo pa je bilo sporočilo, 
podpisano z začetnicama J. R. Toda tožilstvo se je odločilo, da 
Kempsterja ne bo preganjalo. Čeprav je bilo povsem jasno, da 
je Reesu plačeval za policijske informacije, naj ne bi bilo do-
kazov, da je vedel, da Rees te informacije pridobiva na neza-
konit način.  
Novinarji so Reesove policijske vire uporabili tudi za nakup 
informacij iz drugih zaupnih baz podatkov. 29. julija 1999 je 
prisluškovalna naprava ujela Douga Kempsterja v pogovoru z 
Reesom o dostopu do bančnih izpiskov princa Edvarda in 
njegove žene, grofice Wessexške – pa ne zato, ker bi imela 
javnost kakšno upravičeno potrebo po tej informaciji, ampak 
zgolj zato, da bi Sunday Mirror lahko ugotovil, ali je grofica za 
članek v reviji Hello! prejela kakšno plačilo. Rees mu je rade 
volje ustregel: imel je dva odlična vira, ki sta delala za eno od 
velikih bank. Prvi je bil Robert, znan tudi po vzdevku Rob the 
Bank (oropaj banko; op. prev.); drugi, ki je bil specializiran za 
najbogatejše stranke, pa je bil znan preprosto kot Debeli Bob. 
Prisluškovalna naprava je Reesa ujela tudi pri "nadzoru tele-
fonskih linij", pri pridobivanju telefonskih izpiskov in pri vdo-
ru v bazo urada za prometne registracije in vozniška dovol-
jenja. (Nekoč so ga prosili, naj poizve o lastniku nekega por-
scheja in natanko štiriintrideset minut po tistem, ko je prejel 
podatke o avtomobilu, je v bazi urada za registracije že iz-
brskal lastnikovo ime in domači naslov, povrhu pa je s policij-
skega računalnika snel še njegovo kazensko datoteko.) Vse to 
je bilo nezakonito. Celo kadar je potreboval zgolj dostop do 
javnih podatkov, je prišel do njih po nezakoniti poti. Do baze 
Cameo, ki je spletna verzija volilnega imenika, je dostopil s 
pomočjo uporabniškega računa Sunday Timesa, katerega geslo 
mu je posredoval njegov pajdaš iz uredništva News of the 
World. "Glej, kaj smo ukradli," se je hihital, ko se je pred sode-
lavcem bahal z dostopom.  



Prolog 

323 

Jonathon Rees in Z sta bila zgolj vodilna v teh poslih, sicer pa 
je za Fleet Street v devetdesetih letih delalo že nekaj ducatov 
različnih posrednikov, ki so v imenu novinarjev kršili zakon. 
Večinoma so bili to zasebni detektivi, pa tudi povsem navad-
ni ljudje s posebnim talentom za "klepetanje" in pridobivanje 
zaupnih informacij od uslužbencev v bankah in telefonskih 
družbah. Ena takšnih je bila Rachel Barry, mati srednjih let iz 
Ruislipa, ki je od British Telecoma za več različnih časopisov 
redno dobivala skrivne telefonske številke in račune, dokler je 
niso prijeli in oktobra 1997 tudi obsodili. 
V začetku so posredniki delovali skoraj izključno za tabloide. 
Novinarjem tabloidov so pomagali izvesti nekaj izjemno uspe-
šnih akcij: Ray Leven iz časopisa Sunday People je z elektron-
sko sledilno napravo ujel ministra konservativne vlade Davida 
Mellorja med obiskom v stanovanju njegove ljubice; večkrat 
so poskušali prestreči telefonske pogovore in sporočila Ri-
charda Kayja, takratnega poročevalca z britanskega dvora za 
Daily Mail, ker so domnevali, da ima razmerje s princeso Dia-
no; in prisluškovali so telefonskim pogovorom televizijskega 
voditelja Angusa Deaytona, ko je vladalo veliko zanimanje za 
njegovo spolno življenje. Morda so s tem res kršili zakon. So 
pa prodali veliko dodatnih izvodov časopisa. 
Sem in tja je kakšen od podvigov priplaval na površje, pred oči 
javnosti. Tabloidi so vse zanikali, ugledni časopisi pa so pre-
zirljivo objavljali rahlo vzvišene, rahlo zabavljaške članke o teh 
podivjanih in trčenih fantih iz rumenega tiska in o njihovih 
sumljivih prijemih – kakor da je njim vse to popolnoma tuje. V 
resnici pa so bili že sredi devetdesetih let v te posle vpleteni 
tudi ugledni časopisi – saj so bili pod povsem enakim pritiskom 
trga, ki je pokvaril že njihove kolege iz tabloidov. V svetu novi-
narstva, ki temelji na dobičku, se je hkrati z resnicoljubnim no-
vinarstvom morala umakniti tudi novinarska etika. 
Naš junak Z je v imenu rumenega tiska še naprej podkupoval 
policiste, ob tem pa je začel še s posebej donosnim poslom za 
uredništvo Daily Maila, ki ga očitno ni prav nič motilo, da so 

Interne zgodbe 



Zgodbe s ploščate Zemlje 

324 

na eni strani na skrivaj podpirali podkupljivost policistov, na 
drugi pa so se glasno zavzemali za zakonitost in red ter trdili, 
da v tem podpirajo vodstvo policije. 
Novinarji, ki so delali za Mail, trdijo, da je včasih šla iz njiho-
vih rok tudi kuverta s 3.000 funti gotovine naenkrat. Nekaj 
tega denarja je bilo namenjenega Z-ju, ki je podkupnino nato 
posredoval policistom. Nekaj so ga policisti dobili tudi nepo-
sredno, nekaj pa ga je šlo v žepe drugih zasebnih detektivov. 
Novinarji Maila so povedali, da so v lokalu Wine Press na 
Fleet Streetu pogosto popivali s podkupljenimi policisti. Ena 
od takšnih druščin se je nekega večera, opogumljena z alko-
holom, odločila vlomiti v hišo visokega uslužbenca pravosod-
ja, ker se je govorilo, da njegov sin doma goji marihuano. Za 
pomoč so prosili policista, ki je bil usposobljen za vlamljanje 
in podtikanje prisluškovalnih naprav kriminalcem. Po trditvah 
nekega drugega novinarja, ki je bil z njimi v lokalu, je novinar 
Daily Maila skupino že odpeljal do vrat hiše v severnem Lon-
donu, vlomili pa niso zgolj zato, ker je za njihovo početje še 
pravi čas izvedel višji detektiv enote, ki je specializirana za 
vlome ter jih poklical po telefonu in opozoril, da je njihova 
tarča na tako visokem položaju, da jih bo izdal zapleten alarm-
ni sistem, ki ga varuje pred teroristi. 
V nekem trenutku je takratnega vodjo londonske policije, Pa-
ula Condona, tako zaskrbela podkupljivost njegovih policis-
tov, da je (podobno kot pred njim že Robert Mark) naročil 
notranjo preiskavo. Toda združba novinarjev in podkupljivih 
policistov je bila močnejša. Eden od novinarjev Maila je pri-
povedoval, da je dobil telefonski klic naklonjenega policista, ki 
ga je opozoril, da je lokal Wine Press pod skrivnim video nad-
zorom ter da so med pogovorom posneli policista in novinar-
ja, ki ustreza njegovemu opisu. Tako opozorjeni na nevarnost 
so zlahka poskrbeli, da Condonova preiskava ni dokazala 
ničesar. (Prisluškovalna naprava je celo posnela Jonathana 
Reesa, ko je v svoji pisarni psoval Condona in se dogovarjal o 
časopisnem članku, v katerem bi ga osramotili skupaj z 



Prolog 

325 

vodjem protikorupcijske enote: "Narediti je potrebno vse, da 
jih ustavimo," je rekel.)  
Novinarji Daily Maila, s katerimi sem se pogovarjal, so potr-
dili, da niso podkupovali zgolj policistov, ampak tudi druge 
državne uradnike. Zanimali so jih na primer tisti, ki so imeli 
dostop do velikanske podatkovne baze sistema socialne var-
nosti, v kateri so pod osebno identifikacijsko številko shran-
jeni podatki za vsakega britanskega državljana in za vsakega 
tujca z delovnim dovoljenjem za Združeno kraljestvo – kar 
pomeni približno 72 milijonov ljudi. Eden od nekdanjih novi-
narjev Maila je povedal: "Njihov računalniški sistem smo upo-
rabljali kot da bi bil sestavni del Mailovega arhiva. Pokličeš 
svojega informatorja, malo poklepetaš, mimogrede poveš ime, 
približno starost in lokacijo človeka, ki ga iščeš, potem pa kle-
petaš naprej. Nato dobiš odgovor: 'Oh, pet ljudi s tem ime-
nom imamo.' Ti pa: 'Kar vseh pet mi dajte.' In dobiš njihove 
domače naslove, telefonske številke, morda tudi delovno me-
sto. Oni tebi podatke iz baze, ti pa njim razkošno kosilo ali 
kuverto." 
Mailovi novinarji so kmalu ugotovili, da imajo uradniki z do-
stopom do ene od zaupnih državnih baz podatkov najverjet-
neje dostop tudi do drugih podobnih podatkovnih baz. Eden 
od Mailovih novinarjev je nekoč podkupil varnostnika z ob-
rambnega ministrstva, ki je imel dostop do nekaj različnih 
baz, vključno s Scotland Yardovo. Več Mailovih novinarjev mi 
je potrdilo, da so imeli reden dostop do verjetno najobčutlji-
vejših zaupnih informacij – do zdravstvenih kartotek svojih 
žrtev. Povedali so, da je bil zanje posebej zadolžen eden od 
članov uredništva. Vse skupaj lahko povzamemo z besedami 
veterana v Mailovi ekipi: "Če se te loti Mail, bodo našli sleher-
no telefonsko številko, ki si jo kdaj klical, vsakega tvojega so-
šolca, vsak račun, ki je bil kdaj plačan s tvojo kreditno kartico, 
vsak klic s tvojega stacionarnega ali mobilnega telefona. Vse." 
Tudi če je nezakonito.  
Medtem ko je Z svoje mračne sile razpredel v Daily Mailu, je 

Interne zgodbe 



Zgodbe s ploščate Zemlje 

326 

bil njegov tekmec Jonathon Rees od nekdaj osredotočen na 
časopise Ruperta Murdocha in je policiste podkupoval med 
drugim tudi za Sunday Times in News of the World. Toda tudi 
Rees je bil zgolj eden od množice likov v galeriji mračnih sil 
Sunday Timesa. Sredi devetdesetih je bilo uredništvo že do 
vratu zakopano v nezakonito pridobivanje informacij.  
Tako kot kolegi pri Mailu tudi novinarji Sunday Timesa pripo-
vedujejo o rednih gotovinskih izplačilih podkupnin državnim 
uradnikom in policistom. Eden se spominja, da so ga še kot 
pripravnika poslali v hotel Charing Cross, da bi nekomu, ki 
naj bi bil državni uradnik, predal 2.000 funtov gotovine. "Za-
hteve po vedno novih zgodbah so bile strahotne in nismo si 
smeli privoščiti neuspeha," je povedal eden izmed dolgoletnih 
novinarjev Sunday Timesa. 
Tako kot Mail, je tudi Sunday Times za vdiranje v zasebnost 
svojih žrtev redno uporabljal storitve zasebnih detektivov. Go-
voril sem z enim od izkušenih zbiralcev zaupnih informacij, ki 
mi je (pod pogojem, da ne izdam njegove identitete) pripove-
doval, kako je sodelavec varnostne agencije začel po naročilu 
časopisa vdirati v kartoteke socialnega varstva in v zasebne ban-
čne račune. Pozneje se je osamosvojil in začel neposredno so-
delovati z uveljavljenimi novinarji Sunday Timesa. 
Eden od detektivov je opisal, kako ga je Sunday Times najel za 
"obdelavo" Asifa Zardarija, soproga takratne pakistanske pre-
mierke Benazir Buto. Dokopal se je do izpiskov njegove kre-
ditne kartice, ki so novinarjem Sunday Timesa natančno raz-
krivali, kje se je gibal in za kaj je zapravljal svoj denar. Eden od 
zasebnih detektivov je najprej za News of the World, nato pa za 
Sunday Times sodeloval v bizarnem in na koncu jalovem po-
skusu dokazovanja, da princ Harry sploh ni sin princa Char-
lesa: med drugim ju je moral nekaj časa zasledovati, da bi bo-
disi z uporabljenega kozarca ali z odvrženega robčka dobil 
vzorec za analizo DNK. 
Sunday Times pa je šel še korak naprej od konkurence in je po-
leg zasebnih detektivov neposredno organiziral lastno ekipo 



Prolog 

327 

"klepetavcev". Najuspešnejši med njimi je bil nekdanji igralec 
iz Somerseta po imenu John Ford, ki je svoje igralske spret-
nosti in prirojeni dar za posnemanje glasov uporabil v pogo-
vorih z neprevidnimi uslužbenci britanskega Telecoma, hra-
nilnic in posojilnic, bank in družb za poslovanje s kreditnimi 
karticami. Fordovo delo za časopis je bilo javna skrivnost: 
uporabljali so ga različni novinarji Sunday Timesa, plačevala pa 
ga je centralna redakcija. Ko sem ga poklical, mi je zatrjeval, da 
je iz etičnih razlogov prenehal s svojo dejavnostjo. Novinarji 
so pripovedovali, da so uporabljali tudi storitve neke igralke, 
pa tudi računovodje po imenu Barry Beardall, ki je posebej v 
ta namen ustanovil slamnato podjetje, da je preko njega pri-
dobival zaupne informacije. (V osmem poglavju o Sunday Ti-
mesu, ki govori o zgodovini njihove novinarske ekipe Insight, 
je objavljen tudi povzetek Beardallovega "klepeta" z odvetniki 
Gordona Browna, od katerih je poskušal izvabiti informacije o 
bodočem predsedniku vlade.)  
Bolj ko se je Sunday Times pogrezal v korupcijo, bolj je glavne 
novinarske zvezde skrbelo, da jih bodo zalotili. In tako so ju-
lija 2003 svojemu nekdanjemu, zelo izkušenemu kolegu, Da-
vidu Connettu ponudili bizaren dogovor: ponovno bi ga spre-
jeli v londonsko uredništvo kot člana raziskovale skupine In-
sight, vendar bi povezavo z njim zamolčali. Tako ga niso redno 
zaposlili, ampak so sodelovali pogodbeno. Dobil je mizo v 
stavbi uredništva, delal je kot namestnik urednika ekipe Insight 
in se udeleževal sestankov z drugimi uredniki, vendar pa ni bil 
zaposlen, ni imel elektronskega naslova Sunday Timesa in tudi 
ne njihove interne telefonske številke. Zadolžen je bil za mrač-
ne sile v ekipi Insight, toda če bi ga zalotili pri nezakonitem 
početju, bi uredništvo lahko zanikalo povezavo z njim. 
Ta skrivni dogovor je prišel v javnost zgolj zato, ker je Sunday 
Times dve leti pozneje, torej julija 2005, ukinil ekipo Insight, 
David Connett pa je postal "tehnološki višek", vendar brez 
pravic redno zaposlenih novinarjev. Connett se je pritožil na 
delovno sodišče, in na obravnavi aprila 2006, ki so jo veliki 

Interne zgodbe 



Zgodbe s ploščate Zemlje 

328 

mediji večinoma prezrli, je spregovoril o skrivnem dogovoru.  
Na sodišču je povedal: "Pri Sunday Timesu so uporabljali šte-
vilne novinarske tehnike, ki so bile v uredništvu znane kot 
'mračne sile', od malih prevar do nezakonitih prijemov. Teh 
tehnik ni uporabljala le naša skupina, ampak tudi druga ured-
ništva. Vendar pa so bili večinoma v središču teh iger člani In-
sighta." Pojasnil je, da so ga "skrivaj" zaposlili zato, ker je imel 
urednik Insighta Dean Nelson kot kristjan moralne zadržke 
in ni hotel imeti opravka z mračnimi silami, kljub drugačnim 
stališčem drugih urednikov: "Če bi prišlo do težav – če bi se 
denimo izkazalo, da smo kupili ukradeno robo, ukradene do-
kumente, bi se Dean lahko izgovarjal, da ni kriv Sunday Times, 
ampak pogodbeni sodelavec ... Z menoj so sodelovali neu-
radno in tako bi Dean lahko trdil, da njegova skupina nima s 
tem ničesar in da je zgodbo v dobri veri pač naročil pri zu-
nanjem sodelavcu." 
Connett je na sodišču pripovedoval o vztrajnih pritiskih vod-
stva časopisa in trdil, da so njegovo pogodbeno razmerje z 
uredništvom odobrili izvršni urednik Richard Caseby, izvršni 
urednik notranje redakcije Mark Skipworth ter urednik cen-
tralne redakcije Charles Hymas. Povedal je, da so se nekateri 
uredniki celo šalili na ta račun in se pretvarjali, da Connettovih 
pripomb na uredniških sestankih ne slišijo, češ, "saj te sploh ni 
tukaj, kajne, kolega?". Sodišču je predložil kopijo elektronskega 
sporočila enega od nekdanjih sodelavcev v ekipi Insight, Edi-
ana Hamzika, ki je zapisal: "Za ekipo je bolje, da je z nami ne-
uradno, če bi slučajno nastal kakšen hrup zaradi katerega od 
projektov … če nas ulovijo , imamo vsaj dober izgovor." 
Sunday Times je Connettove navedbe zanikal in zatrjeval, da 
so ga pogodbeno zaposlili preprosto zato, ker je bil svobodni 
novinar. Toda sodišče je na koncu ugotovilo, da je bil Connett 
očitno vendarle nekaj več kot navaden honorarni sodelavec, 
čeprav se je strinjalo, da mu ne pripadajo čisto vse ugodnosti 
rednih novinarjev. Prisodilo mu je 30.000 funtov zaradi neu-
pravičene prekinitve pogodbe. 



Prolog 

329 

Eden od tistih, ki so bili vpleteni v omrežje okoli Steva Whit-
tamorja, je potrdil, da je ob koncu devetdesetih let za potrebe 
velikih dnevnikov nezakonito pridobivalo osebne informacije 
približno dvajset zasebnih detektivov. Svoje uslužbence so ob 
brskanju po občutljivih datotekah občasno zalotili tako pri 
Scotland Yardu kot v davčnih uradih. Tabloidom so se v teh 
kalnih vodah poleg Daily Maila in Sunday Timesa pridružili 
tudi nekateri drugi resni časopisi. 
Sunday Telegraph, ki sicer z Daily Mailom kar tekmuje, kdo bo 
bolj čistunski v zahtevah po zakonitosti, redu in etičnem ob-
našanju v družbi, se je posluževal enakih prijemov. V določe-
nem obdobju so novinarjem celo dovolili, da se sami ukvarjajo 
z mračnimi silami, ker pa so stroški ob tem narasli čez vse 
meje, je vodstvo uveljavilo pravilo, da mora vsako takšno na-
ročilo odobriti vodja uredništva. Spomnimo se samo primera, 
ko je policija v Thames Valleyju odkrila truplo Davida Kellyja, 
strokovnjaka za trgovino z orožjem na obrambnem ministr-
stvu, ki se je znašel sredi vrtinca ogorčenih prepirov o BBC-
jevem poročanju o invaziji na Irak.  
Truplo so našli v petek, 18. julija 2003, okoli pol devetih zju-
traj. Novico je policija objavila ob enajstih. Manj kot pet ur 
pozneje je Sunday Telegraph že razpolagal s kopijo natančno 
po posameznih postavkah razčlenjenega telefonskega računa 
pokojnika. Informacijo so v uredništvo dobili po faksu ob 
15.38 popoldan. Na računu so bile izpisane vse telefonske šte-
vilke, klicane z domačega telefona Davida Kellyja med 1. mar-
cem in 23. aprilom, posebej označene pa so bile tiste, ki bi naj 
pripadale "družini in prijateljem". Noben pomemben "interes 
javnosti" ni obstajal, ki bi upravičeval takšen vdor v pokojni-
kovo zasebno življenje; ti telefonski pogovori niso imeli nobe-
ne zveze z njegovim razkrivanjem resnice o iraškem orožju za 
množično uničevanje ali z njegovimi kritikami vladne politike. 
S seznamom si je Sunday Telegraph kupil zgolj nekaj časovne 
prednosti pred tekmeci v iskanju ljudi, ki bi lahko kaj več pove-
dali o življenju Davida Kellyja. Morda so pri Sunday Telegraphu 

Interne zgodbe 



Zgodbe s ploščate Zemlje 

330 

vedeli, morda pa tudi ne, da je vir, ki jim je prodal Kellyjev te-
lefonski račun, tega prodal tudi Sunday Timesu.  
The Times je prav tako užival sadove mračnih sil, saj je storitve 
Steva Whittamorja uporabljal tudi eden od njihovih novinar-
jev. In po trditvah nekdanjega finančnika konservativne stran-
ke, Lorda Ashcrofta, je The Times uporabljal tudi storitve za-
sebnega detektiva Gavina Singfielda, ki jim je priskrbel zaup-
ne informacije o Ashcroftovi finančni podpori stranki. V knji-
gi z naslovom Dirty Politics, Dirty Times je Lord Ashcroft leta 
2005 zapisal: "Gavin Singfield ni kakšen spreten računalniški 
heker – za The Times je umazano delo opravil s pomočjo pre-
var in ne z vdorom v računalniške programe ... Singfield se je 
do bančnih izpiskov konservativne stranke, ki jih hrani pod-
ružnica Royal Bank of Scotland v Drummondsu, dokopal s 
prevaro." Lord Ashcroft trdi, da je novinar The Timesa, Tom 
Baldwin, informacije delil z novinarji še dveh konkurenčnih 
časopisov, Guardiana in Independenta, da bi zakrili sledi do svo-
jega vira. Vsi trije časopisi so novico objavili istega dne. Od-
vetniki Lorda Ashcrofta so pozneje Singfielda pisno obve-
stili, da imajo "informacije in dokaze" o njegovi vlogi, kar naj 
bi se nanašalo na kopijo računa, ki ga je Times plačal Sing-
fieldu. Singfield je vztrajal, da v zadevo ni bil vpleten. 
Lordu Ashcroftu in Lordu Levyju je nekdo, ki je verjetno 
delal za Sunday Times, vdrl tudi v podatke o davčni napovedi. 
Preiskava davčne službe in urada informacijskega pooblaščen-
ca je ugotovila, da je v tednu, preden je Sunday Times februarja 
2001 objavil zgodbo o davkih Lorda Ashcrofta, nekdo, ki se je 
izdajal zanj, petkrat poklical na davčni urad v Bootle, ki je 
obravnaval njegovo napoved. Dva podobna lažna klica davčni 
službi je opravil tudi nekdo, ki se je izdajal za Lorda Levyja, 
nato pa je Sunday Times junija 2000 objavil članek o njegovem 
plačevanju davkov, navajajoč "informacije, ki jih je prejel Sun-
day Times". Gavin Singfield je zanikal odgovornost za te klice. 
Danes se domet mračnih sil še širi, saj novinarji odkrivajo ved-
no nove tehnične možnosti. Nekaj jih je pričelo uporabljati 



Prolog 

331 

"trojanskega konja" – elektronsko sporočilo s priponko, ki ga 
pošljejo žrtvi, in če ta priponko odpre, s tem nevede aktivira 
vohunski program, ki vse podatke s trdega diska okuženega 
računalnika pošlje na poljuben elektronski naslov, ki ga seveda 
ni mogoče neposredno povezati z novinarjem oziroma z nje-
govo medijsko hišo. Novinar uglednega časopisa mi je pove-
dal, da je s to metodo tudi sam prišel do vsebine prenosnega 
računalnika visokega vladnega svetovalca, uglednega poslov-
neža pa se je lotil preko računalnika tajnice v pisarni njegove-
ga tesnega sodelavca (novinar tudi trdi, da je prišel do tele-
fonskih računov vseh polnoletnih članov njegove družine). Ko 
je News of the World poleti 2006 poskušal izslediti Freddyja 
Scappaticcija, nekdanjega pripadnika Ire, ki je bil razkrinkan 
kot informator MI6 z vzdevkom Stakeknife, je časopis naročil 
Jonathonu Reesu podatke o vseh njegovih telefonskih klicih 
in (po trditvah enega od virov) uporabo "trojanca", s katerim 
bi izbezali podatke s trdega diska nekdanjega pripadnika po-
sebnih enot na Severnem Irskem, Martina Ingrama, ki je o 
Freddyju Scappaticciju napisal knjigo.  
Na podoben način lahko zainteresirani na računalnik žrtve 
naložijo "zrcalni zid", ki na izbran in neizsledljiv elektronski 
naslov posreduje vse elektronske komunikacije uporabnika. 
Prav ta tehnologija je The Timesu in BBC-jevi oddaji Today na 
Radiu 4 omogočila, da so junija 2003 vplivni britanski kon-
servativki Dame Shirley Porter dokazali, da je na računu na 
britanskih Deviških otokih skrivala milijone funtov, hkrati pa 
je trdila, da nima premoženja, s katerim bi lahko plačala kazen 
za "sramotno, nezakonito in neprimerno" vedenja v vlogi vod-
je westminsterskega mestnega sveta. Vendar pa v tem primeru 
vohunjenja niso naročili novinarji, temveč poslovni tekmec 
njenega sina Johna, ki je nato pridobljene podatke posredoval 
medijem. Kljub na videz velikemu interesu javnosti po teh in-
formacijah je bilo poslovnežu Cliffu Stanfordu naloženo pla-
čilo 20.000 funtov kazni zaradi nezakonitega prestrezanja 
elektronskih komunikacij. 

Interne zgodbe 



Zgodbe s ploščate Zemlje 

332 

Novinarji so začeli uporabljati tudi programsko opremo na-
cionalnega kriminalističnega urada za preverjanje telefonskih 
številk, ki jih po njihovem naročilu zberejo zasebni detektivi. 
Nekdo pa mi je povedal, da je uporabil tudi elektronsko na-
pravo, s katero je lahko blokiral vse linije stacionarnega tele-
fona na izbrani lokaciji ter lastnika prisilil k uporabi mobilne-
ga telefona, katerega promet je potem lahko preverjal zasebni 
detektiv.  
 

*** 
 
Zdaj pa samo še beseda ali dve o smetnjakih. Nekaj izzivalno 
simboličnega je v tem, da sodobni novinarji uporabljajo ogab-
no smrdljive odpadke kot surovino, iz katere nato ustvarjajo 
nič manj smrdljive zgodbe. In to ni zgolj simbolika. 
Groteskna in pestra kariera Benjamina Pella oziroma Benjija 
Smetarja za tiste, ki so ga poznali, poklicnega mrhovinarja, ki 
je za denar brskal po neštetih smetnjakih in zbiral drobtinice, 
ki jih je nato prodajal novinarjem, je bila eden redkih prime-
rov, ko so na Fleet Streetu vsaj začeli govoriti o izprijenih me-
todah svojega delovanja. Zgodba je prišla v javnost deloma za-
to, ker je bilo početje že tako razvpito, da ni bilo več mogoče 
molčati, deloma pa po zaslugi svobodnega novinarja Marka 
Wattsa, nekdanjega sodelavca oddaje World In Action televi-
zije Granada, ki je o tem napisal knjigo z naslovom The Fleet 
Street Sewer Rat. 
Po vsem, kar vemo, je Benjamin Pell izjemno inteligenten, to-
da nevrotičen človek, ki je nekoč izjavil, da bi se bil sam takoj 
pripravljen razglasiti za norega. Tri leta, začenši v začetku 
1998, je bilo Benjija najti v prav vseh uredništvih na Fleet 
Streetu, razen pri Financial Timesu. Začel je z umazanimi zgod-
bami o zvezdnikih iz industrije zabave – o Spice Girls, Rob-
biju Williamsu, All Saints in Oasis –, o katerih je informacije 
nabral po smetnjakih njihovih pravnih pisarn in posredniških 
agencij. Povzročil je spor med Eltonom Johnom in njegovim 
menedžerjem Johnom Reidom, ko je neumorno prodajal 



Prolog 

333 

informacije iz Reidovega smetnjaka, zaradi česar je pevec su-
mil, da bodisi Reid bodisi nekdo iz njegove pisarne medijem 
namerno izdaja podatke o njem.  
Medtem ko so novinarji sladko spali, se je Benji šest noči v 
tednu klatil po londonskih ulicah. Z majhnim kombijem se je 
vozil od smetnjaka do smetnjaka in včasih v eni noči nabral 
tudi za sto vreč smeti, nato pa je pol naslednjega dne preživel 
v brskanju med odpadki in iskanju zakladov za tabloide. Nato 
pa je poleti 1998, medtem ko je obdeloval smeti nekega od-
vetnika, naletel na kup pravnih dokumentov, ki so ga izstrelili 
v višjo ligo. 
Med cigaretnimi ogorki in umazanimi robčki je naletel na ze-
lo zaupne dokumente o pravnem sporu med naslednikom 
saudskega kralja, princem Mohamedom, in enim od njegovih 
najbližjih sodelavcev, Saidom Ajasom. Informacija je bila še 
posebej vroča zato, ker sta bila oba vpletena v korupcijski škan-
dal nekdanjega obrambnega ministra Jonathana Aitkena, ta pa 
je prav takrat tožil Guardian in World In Action zaradi trditev, 
da je v neprimernem poslovnem odnosu z vplivnimi Saudijci.  
Novinarji, ki so raziskovali Aitkenov primer, so že od začetka 
sumili, da svoj položaj ministra za obrambo izrablja za skle-
panje orožarskih poslov, pri katerih si postrga čedno "provi-
zijo", z drugimi besedami podkupnino. To je bil pravi razlog 
za njihovo raziskovanje, čeprav se je na videz vse vrtelo okrog 
vprašanja, ali so Saudijci Aitkenu zares plačali račun za nje-
govo bivanje v hotelu Ritz v Parizu med nekim vikendom leta 
1993. Novinarji so sumili, da je bil tisti račun zgolj eden manj 
pomembnih vozlov v velikem klobčiču korupcije, dokazati pa 
tega niso mogli. 
Potem pa je Benji naletel na cel smetnjak dokazov. Prvi do-
kument, ki ga je našel, je bil del načrta, s katerim si je Aitken 
nameraval zavarovati hrbet: vse svoje posle s Saudijci je name-
raval prikazati kot operacijo britanske obveščevalne službe, v 
kateri je sodeloval zgolj kot posrednik med MI6 in saudsko 
kraljevo družino. Benji je dokument ponudil Independentu, in 

Interne zgodbe 



Zgodbe s ploščate Zemlje 

334 

ta ga je kupil, vendar zgodbe ni objavil, zato ga je ponudil še 
Guardianu. Tu so ga napotili k izkušenemu raziskovalnemu 
novinarju Davidu Leighu, ki je prvi začel raziskovati Aitkenov 
primer. 
Leigh je utelešenje tistega idealnega novinarja, kakršnega je 
opisal nekdanji ugledni novinar Sunday Timesa, Nicholas To-
malin, to je novinarja, ki potrebuje zgolj "verodostojno držo, 
nekaj malega literarne spretnosti in podganjo prebrisanost". 
Leigha so Benjijevi dokumenti o Aitkenu še kako zanimali, 
vendar je vedel dvoje: prvič, da Guardian zaradi mešanice svo-
jih načel in revščine ne bo Benjiju nikoli plačal za informacijo 
takšne vrste; in drugič, ker se je Guardian na sodišču še vedno 
boril, da bi Aitken plačal stroške svoje propadle tožbe zaradi 
obrekovanja, bi bilo lahko usodno, če bi morebitne dokaze 
umazali s plačilom zanje. 
Vendar je Leigh s svojo prirojeno zvijačnostjo videl rešitev 
tudi tam, kjer je drugi ne bi. Benjiju je ponudil dogovor: če ga 
bo mrhovinar obveščal o morebitnih novih najdbah zanimivih 
dokumentov o Aitkenu, mu bo za to plačal simbolično naj-
diteljsko nagrado 100 funtov, hkrati pa ga bo predstavil neke-
mu svobodnemu novinarju, ki mu bo pomagal iskati prave 
zgodbe in jih za pravo ceno prodajati pravim ljudem. Benji, ki 
je že sam ugotovil, da ga bodo v uredništvih na Fleet Streetu 
prinesli naokoli, se je strinjal. Tako je Leigh ohranil dostop do 
Benjijeve zlate jame, hkrati pa se je zvito izognil neprijetnemu 
plačilu za dokumente – preprosto je poskrbel, da so mu zanje 
plačevali drugi. 
Svobodni novinar, ki ga je Leigh vpletel v zadevo kot Benji-
jevega vodnika, je bil Mark Hollingsworth, Leighov dolgoletni 
prijatelj, specializiran za dolgotrajne in zahtevne preiskave o 
bogatih in vplivnih. Napisal je ostri knjigi o Marku Thatcher-
ju, sinu Margaret Thatcher, in o njenem svetovalcu za odnose 
z javnostmi, Timu Bellu. Hollingsworth je Benjija kmalu pre-
usmeril k brskanju za informacijami, ki so bile politično veliko 
občutljivejše od opravljivih zvezdniških zgodbic, s katerimi je 



Prolog 

335 

začel. Kar sta našla, sta skupaj prodala, najpogosteje Mail on 
Sundayju in Sunday Timesu. Nazadnje sta naletela tudi na pravi 
novinarski biser in končno odkrila resnico o Jonathanu Ait-
kenu.    
Ob brskanju po smetnjakih pred pisarnami Aitkenovih od-
vetnikov je Benji odkril dokumente, ki so dokazovali, da je 
nekdanji minister s pomočjo princa Mohameda res organi-
ziral velike orožarske posle med britanskimi podjetji in Sau-
dijci; da je bil eden izmed posrednikov v teh poslih tudi Said 
Ajas, ki je delal za princa, in ki je bil takrat z njim zapleten v 
pravni spor; in da je Said Ajas ob sklenjenih poslih poskrbel, 
da je bila na račun številka 556.862 banke Union Banque Sui-
sse v Ženevi nakazana provizija v višini nekaj sto milijonov 
dolarjev – ta denar si je nato razdelil s svojim starim prijatel-
jem in poslovnim partnerjem Jonathanom Aitkenom. Ali kot 
so zapisali v Guardianu, ko so na koncu vendarle objavili 
celotno zgodbo: "Če je v povojni britanski zgodovini obstajal 
še kakšen resnejši primer korupcije kot je ta, potem bi pa res 
radi vedeli zanj." 
Guardian v svojih člankih o Aitkenovih načrtih ni razkril vira 
informacij. Pod vodstvom Marka Hollingswortha je Benji še 
naprej brskal po smeteh pred vrati vplivnih politikov, tudi 
pred vrati Lady Thatcherjeve; pred vrati pomembnih piarov-
skih agencij, ki delajo za vlado in korporacije, kakršni sta Bur-
son-Marsteller in Freud Communications; po smetnjakih 
vplivnih odvetnikov in političnih lobistov, kakršen je Tim 
Bell; ter pred glavnimi štabi laburistične in konservativne stran-
ke. Benji je trdil, da je v določenem trenutku brskal po smeteh 
na 115 različnih naslovih.  
V nekaterih ni našel drugega kot smeti, v drugih pa prave 
majhne bisere, denimo serijo sporočil, ki sta si jih pošiljala 
Tony Blair in njegov raziskovalec javnega mnenja Philip Go-
uld, ki so jih sredi leta 2000 objavili v Sunday Timesu, The 
Timesu in Sunu in ki so vsi nosili Benjijeve umazane prstne 
odtise. Ob tem pa je Benji še naprej prodajal tudi tabloidom 

Interne zgodbe 



Zgodbe s ploščate Zemlje 

336 

in dosegel vrhunec, ko je izpraznil smetnjake pred uredni-
štvom Daily Mirrorja in je reviji Punch prodal izpise elektron-
skih sporočil takratnega Mirrorjevega urednika Piersa Morga-
na, ki je bil sicer sam v prvih vrstah tistih, ki so vdirali v zaseb-
nost.  
Leta 2000 je imel Benji nad seboj plaz začasnih sodnih od-
redb in nalog za hišno preiskavo. Obsodili so ga zaradi kraje 
in čeprav se je sodišče strinjalo, da je jemal stvari, ki so jih dru-
gi zavrgli, je razsodilo, da je bilo njegovo početje vseeno neza-
konito. Po že znanem vzorcu ni policija nobeni od časopisnih 
hiš, ki so Benjiju plačevale, da je kradel zanje, zastavila niti 
enega vprašanja, kaj šele, da bi jih preganjalo tožilstvo. In 
medtem ko so se nanj grmadile težave, so ga uredništva eno za 
drugim puščala na cedilu. Kar nekaj (vključno s Sunday Time-
som) pa jih vseeno ni želelo prenehati s smetarskim poslom, 
zato so organizirali lastne akcije in pri tem spet uporabili za-
sebne detektive, ki so namesto novinarjev prevzeli tveganje. 
Po trditvah enega od virov so se detektivi poskušali zavarovati 
pred kazenskim pregonom tako, da so najdene dokumente 
hitro prekopirali in jih skrbno vrnili nazaj med smeti (no ja, 
eden izmed resnih časopisov je kljub temu ukradel rabljene 
spodnje hlačke hčere znanega politika in jih shranil kot spo-
minek uredništva).  
 

*** 
 
Nad vsem tem nezakonitim početjem novinarjev visi zaple-
teno vprašanje. Pod katerimi pogoji bi lahko bilo njihovo po-
četje upravičeno zaradi interesa javnosti? Zakon o varovanju 
podatkov in novinarski kodeks dovoljujeta poseg v zasebnost, 
če so s tem razkrite informacije, za katere javnost resnično 
mora izvedeti. Vendar meja ni jasno določena. Celo neodvisni 
regulator britanskih tiskanih medijev Press Complaints Com-
mission (PCC), ki se ukvarja s tiskovnimi pritožbami, ne ve 
natančno, kje je meja. Njen predsednik, Sir Christopher Me-
yer, je pred posebnim odborom za kulturo in medije marca 



Prolog 

337 

2007 izjavil: "Živahne razprave, ki jih imamo vsak mesec, ko 
odločamo o posameznih primerih, se zelo pogosto vrtijo okoli 
vprašanja razmejitve med tistim, kar je resnično zasebno in 
tistim, kar je v javnem interesu, in te razprave so pogosto zelo 
vroče in težavne." 
Čeprav se načeloma vsi strinjajo, da je javnost upravičena do 
določenih zgodb, pa se zatakne pri vprašanju, kaj naj storijo 
novinarji, če zgolj na podlagi suma nekomu kršijo zasebnost, 
nato pa se izkaže, da je bil njihov sum neutemeljen. Če je to 
dovoljeno, so odprta vrata za množične kršitve zasebnosti. Če 
ni dovoljeno, se lahko vrata zaprejo tudi za resnično po-
membne zgodbe. 
Kot je ob preiskavi delovanja vseh obravnavanih zasebnih 
detektivov in njihovih sodelavcev (vključno s 13.343 naročili, 
ki jih je dobil Steve Whittamore) povedal informacijski po-
oblaščenec Richard Thomas pred posebnim odborom britan-
skega parlamenta za kulturo in medije, v teh primerih niso na-
leteli niti na "najmanjšo sled javnega interesa". Pa tudi sami 
Whittamore in njegovi soobtoženi se niso nikoli poskušali 
braniti z argumentom, da naj bi naročila za medije izvajali v 
javnem interesu.  
Sicer pa je trenutno stanje takšno, da se vpletenim tiskanim 
medijem niti ni treba kaj dosti ubadati z vprašanjem javnega 
interesa, saj se ne dogaja zelo pogosto, da bi na Fleet Streetu 
kdo uveljavljal zakon in določila novinarskega etičnega ko-
deksa. 
Scotland Yard se na Z-ja ni spravil zato, da bi zavaroval zaup-
ne baze osebnih podatkov, temveč iz zanje veliko pomemb-
nejšega razloga – zato, da bi zavaroval tekoče policijske preis-
kave. Prepričani so, da je prodajal informacije o aktivnih pro-
titerorističnih operacijah in o preiskavah proti londonskemu 
organiziranemu kriminalu; ko pa se takšne informacije pojavi-
jo v tisku, so osumljenci opozorjeni in se potuhnejo. Bili so 
tudi primeri, ko posamezniki niso hoteli sodelovati s policijo, 
potem ko je Z prodal njihove zgodbe. V nekem primeru je 

Interne zgodbe 



Zgodbe s ploščate Zemlje 

338 

slavna oseba na policiji vložila prijavo zaradi resnih groženj, 
potem pa jo je skrbelo, kaj se bo zgodilo, če nasilneži izvedo 
za prijavo. Z je namreč zgodbo izbrskal in jo prodal; na Fleet 
Streetu so jo objavili; prizadeti je prijavo umaknil in se skril; 
nasilneži pa so jo odnesli brez kazni. 
Zato je policija v zadnjem času večkrat uporabila posebne eno-
te, ki so skrivaj sledile Z-ju. Vem, da imajo fotografije, ki do-
kazujejo, da se je sestal z nekim njihovim detektivom in da sta 
si izmenjala kuverti. Vendar pa nikoli niso mogli neizpodbit-
no dokazati, da je Z naredil kaj nezakonitega. 
Julija 2002 je policija začela preiskovati najdbo prisluškovalne 
naprave v razdelilni omarici British Telecoma v bližini stano-
vanja televizijskega napovedovalca Angusa Deaytona, čigar 
zasebno življenje je bilo tarča nekaterih časopisov. Aretirali so 
delavca British Telecoma, ki je priznal, da je podtaknil napra-
vo, vendar ni bil nikoli sodno preganjan, prav tako pa ni bilo 
nobenih obtožb proti časopisu, ki ga je najel. British Telecom 
je proti njemu izvedel zgolj notranji disciplinski postopek in 
mu dovolil nadaljevati delo.  
Kot smo lahko že ugotovili v vrsti primerov Steva Whitta-
morja, je zakon prešibek v primerjavi s finančno močjo Fleet 
Streeta. Še slabotnejša pa so stanovska etična načela novinar-
jev. Sindikat britanskih novinarjev svoje člane poziva, naj de-
lujejo "samo na pošten in odkrit način", razen če "drugače za-
hteva javni interes". Vendar pa sindikat nima nobene moči, da 
bi se uprl mračnim silam, pa tudi kaj dosti še ni poskušal. Ko-
misija za pritožbe nad mediji, ki naj bi urejala delovanje vseh 
novinarjev, ni obravnavala niti kršitev zakona o varovanju 
osebnih podatkov, dokler se ni nanjo novembra 2003 obrnil 
informacijski pooblaščenec Richard Thomas v zvezi s preis-
kavo na domu Steva Whittamorja. In še takrat so bili člani ko-
misije močno zadržani do kakšnih resnejših ukrepov. Sami to 
sicer zanikajo, zahvaljujoč zakonu o dostopu do informacij 
javnega značaja pa vemo, da je to zanikanje več kot zavajajoče.  
Novinar Mark Watts, ki je o Benjiju Smetarju napisal knjigo, 



Prolog 

339 

je na podlagi tega zakona pridobil kopijo korespondence med 
uradom informacijskega pooblaščenca in komisijo za pritožbe 
nad mediji. Iz dokumentov je razvidno, da je urad pritiskal na 
komisijo, naj javno objavi "jasno opozorilo novinarjem in ured-
nikom, da s svojim početjem zelo resno tvegajo kršenje zako-
nov"; Tim Toulmin, direktor komisije, ki jo financira in nad-
zoruje časopisna industrija, je odgovoril: "Poiskati bom moral 
ravnotežje med opozarjanjem in omejevanjem dejavnosti – 
kajti to je tisto, kar skrbi ljudi iz časopisnih hiš."  
Vse skupaj je kmalu zvodenelo v razpravo o "javnem interesu". 
Komisija za pritožbe je pripravila osnutek smernic, ki pa očit-
no niso dosegale tistega, za kar si je prizadeval urad informa-
cijskega pooblaščenca. "V nobenem primeru jih ne podpira-
mo, saj menimo, da bi morali nastopiti strožje," je v internem 
elektronskem sporočilu zapisal visoki uslužbenec urada infor-
macijskega pooblaščenca. Richard Thomas se je s predsedni-
kom komisije za pritožbe Christopherjem Meyerjem sestal na 
kosilu, nato pa mu napisal jasno in odločno pismo, v katerem 
ga je opozoril na "resnično nevarnost", da bodo novinarji še 
naprej plačevali za dostop do zaupnih informacij, ker bodo 
zmotno mislili, da je javni interes na njihovi strani: "Bojim se, 
da bodo novinarji domnevali, da jim prepovedi pridobivanja 
osebnih podatkov brez dovoljenja ni potrebno upoštevati, če 
sami presodijo, da je objava določene zgodbe v javnem intere-
su. Veseli me, da sodišča ne sprejemajo takšne obrambe. Z 
drugimi besedami, sodišča menijo, da mora biti javni interes 
po pridobivanju (in posledično objavljanju) takšnih informa-
cij izredno močan, da bi opravičil nezakonite načine njihovega 
pridobivanja." 
Tri mesece pozneje, marca 2005, je komisija objavila smerni-
ce, ki pa niso bile tako stroge, kot je od njih zahteval urad in-
formacijskega pooblaščenca. Marca 2007 je na sestanku po-
sebnega odbora za kulturo in medije Richard Thomas pred 
Christopherjem Meyerjem javno izjavil, da je "rahlo razoča-
ran, ker se komisija ni bolj odločno odrekla temu početju".  

Interne zgodbe 



Zgodbe s ploščate Zemlje 

340 

Medtem je vse skupaj ponovno priplavalo na površje avgusta 
2006, ko je policija aretirala enega od urednikov News of the 
World, Cliva Goodmana, in zasebnega detektiva Glenna Mul-
caira. Osumljena sta bila prestrezanja glasovnih sporočil z 
mobilnih telefonov princa Williama, publicista Maxa Cliffor-
da, manekenke Elle Macpherson, člana parlamenta liberalne 
stranke Simona Hughesa in nekaterih ljudi iz nogometnih kro-
gov. O javnem interesu ni bilo ne duha ne sluha, zato sta 
Goodman in Mulcaire priznala kršenje zakona, ki ureja prislu-
škovanje telefonom. Januarja 2007 sta bila obsojena na štiri in 
šest mesecev zapora. Urednik News of the World, Andy Co-
ulson, je odstopil, Clive Goodman pa je izgubil službo.  
Komisija za pritožbe je napovedala preiskavo, ki pa je bila na 
koncu zelo omejena. Na sodišču je bilo dokazano, da je Mul-
caire delal za News of the World že od leta 1997; da je julija 
2005 z njim sklenil pogodbo v vrednosti 105.000 funtov na 
leto; in da so nekatere druge "družbe za raziskovanje" sklenile 
s časopisom še bolj donosne posle. In vendar se je komisija 
omejila zgolj na preiskavo vpletenosti News of the World v 
prestrezanje glasovnih sporočil; druge dejavnosti, za katere je 
časopis najemal zasebne detektive, komisije niso zanimale. 
Člani komisije so se odpovedali celo zaslišanju urednika An-
dyja Coulsona, češ da je odstopil in zato ni več v njihovi pri-
stojnosti. Ob primeru Cliva Goodmana se je odprla cela vrsta 
zgodb, ki so dokazovale, kako razširjena je uporaba zasebnih 
detektivov na Fleet Streetu. Vseeno se komisija ni hotela po-
glabljati v ravnanje drugih časopisov, pa četudi zgolj v zvezi s 
prestrezanjem glasovnih sporočil. Namesto tega je komisija 
sklenila, da bo časopisne hiše povprašala, kakšna so njihova 
interna navodila za takšne primere. Dejstvo je, da je tisto, če-
sar so se nekoč zgolj občasno posluževali redki poročevalci čr-
ne kronike, danes postalo stalna praksa večine medijskih hiš. 
Čudovito je opazovati njihovo hinavščino. Mediji so tu zato, 
da sporočajo resnico, vendar pa redno lažejo o lastnem po-
četju. Mnoge od časopisnih hiš so med zelo glasnimi 


